מחקר שנערך על ידי המלכ"ר Avaaz (אוואז) קובע כי מידע מזויף ושקרי על מגיפת הקורונה עדיין מופץ בפייסבוק בהיקף עצום. המחקר מצא שאתרים שמפיצים מידע שקרי זכו לכ-500 מיליון צפיות רק באפריל שעבר. התפוצה גדלה ככל שהמגיפה התרחבה למדינות ואיזורים נוספים בעולם.
מדובר בסיכון בריאותי עצום. שני מקרים יכולים להמחיש זאת היטב. בדרום קוריאה, חברי כנסיה קטנה שוכנעו שהשפרצה של מים מלוחים היא דרך יעילה להילחם במחלה. הם שיתפו ביניהם ספריי מים מלוחים שכל אחד מקבל מנה. התוצאה: 80 נדבקו בקורונה לאחר שהתברר שאחד מחברי הקהילה היה חולה.
הפצה של אתרי פייק ניוז על הקורונה מתאפשרת כך לפי מחברי הדו"ח בסיוע האלגוריתם של פייסבוק. אמנם החברה התחייבה להגביל את הפצת המידע השקרי על הפלטפורמה שלה עוד בתחילת המגיפה, אך על פי הממצאים, דפים מרשימת עשרת האתרים המובילים בהפצה של מידע כזה זכו לפי ארבעה יותר צפיות בפייסבוק מאשר עשרת האתרים המובילים בהפצה של מידע אמין.
החוקרים העריכו שבעוד פייסבוק ניסתה להקטין את החשיפה לאתרים אלה, האלגוריתם שלה עבד נגדה ודווקא הגדיל את החשיפה. עם זאת לא ברור אם מדובר בהערכה מבוססת או בהשערה. עם זאת החוקרים מצאו שחלק ניכר מהמידע מקורו ב-42 אתרים שלהם כ-28 מיליון עוקבים ושתכניהם נצפו כ-800 מיליון פעמים. כך למשל מאמר ובו טענה שקרית שארגון הרופאים האמריקאי עודד מנהלי בתי חולים להפריז בהיקף המתים מקורונה נצפה לפחות כ-160 מיליון פעמים.
דובר של פייסבוק מסר ל'גארדיאן' בתגובה כי "אנו שותפים למאמץ של אוואז למנוע הפצה של מידע מוטעה על הקורונה. עם זאת ממצאיהם אינם משקפים את המאמצים שלנו למנוע את התפוצה בפלטפורמה שלנו. בעזרת רשת של בודקי עובדות תייגנו כמידע מוטעה יותר מ-98 מיליון פריטי מידע. הסרנו כ-7 מיליון פריטים שיכלו לגרום לסכנה מיידית. כ-2 מיליארד גולשים הופנו למקורות מידע מוסמכים על הקורונה וכאשר מישהו מנסה לשתף קישור עם מידע בנוגע למגיפה אנו מקפיצים לו חלון ובו מידע רפואי מוסמך".
התגובה של פייסבוק משקפת את המאמץ הניכר שהחברה אכן משקיעה בניסיון למנוע הפצה של מידע רפואי מוטעה או מסוכן. אך 98 מיליון פריטי מידע הם טיפה בים הנתונים המסולפים או השקריים שמופצים מדי יום ברשתות החברתית. קשה להימנע מלהגיע למסקנה שאולי פייסבוק אינה מסוגלת להתמודד עם היקף המידע הזה בכלים העומדים לרשותה ושאולי כדאי לנסות ולשלב כוחות עם שחקנים נוספים בתחום כדי לעמוד באתגר